高い、高いですねぇ。ダレがこんな価格のCD、買うんでせうか。
ワタシは発売当初、リアルタイムで購入したんでいらないですが..
さてぇ〜、このCDの
ボーナストラックにワタシがDVD版にて記載した
『
キングコング対ゴジラ』の曲の〔M13 南海の悪魔〕が収録されています。
また海外版の〔M13 怪人逃走〕と〔M14 別離〕も。
かなりの高価格になっているのになんで五つ星なのかというと価格で星を
左右させたくないと。
そう、あくまでも、内容にて星の数が決まると思っていますんで。
フランケンシュタインが怪物そのものではなくそれを創造した科学者の名前だということは知っていましたが、この小説は子ども時代に少年少女向けにやさしく書き直した版を読んだきりで、そのストーリーはほとんど記憶からこぼれ落ちていました。
今回改めて読んで驚いたのは、怪物が思いのほか能弁であり、学習によって知見をきちんと養っていった者であることが描かれているところです。彼は自分を振り返っておのれの寄って立つ場所について深い内省を行う力すら備えているのです。
そして見えてくるのは、フランケンシュタインの怪物が後の
ハリウッド映画が繰り返し描いたような根っからの化け物ではないとうこと。見てくれが社会一般の人々と異なるがために、孤独感と疎外感を深めていっただけ。つまり彼の怪物性は決してアプリオリのものではなく、社会の側が彼に働きかけ、植えつけていったものだといえます。
彼が求めたのは、自分と心の共感を交わすことのできる相手。そんなささやかな望みすらかなわないのです。
さらにフランケンシュタインの怪物は自らの死を決意した時に、悲しいかなようやくひとつの平安を見出してこう叫ぶのです。
「太陽も星ももはや見えず、頬に遊ぶ風を感じることもない。光も知覚も意識も失せた、その状態に自分は幸せを見出すのだ。(中略)今は死がたったひとつの慰めだ。罪に穢れ、にがい悔恨に引き裂かれて、死以外のどこに安らぎがある?」(296頁)
読み終えたとき、私の中でこの怪物と近年のいわれなき無差別殺人の犯人たちとが重なって見えました。
誰にも理解されず深い孤独感と疎外感を抱いた犯人たち。
死刑で構わない、死刑になるために人を殺した、と明かす犯人たち。
殺人に正当性など望むべくもないのですが、あの犯人たちの怪物性がどこから来たのかという問題について、この「フランケンシュタイン」が一筋の道を示しているようでなりません。
Victor grew up reading the works of Paracelsus, Agrippa, and Albertus Magnus, the alchemists of the time. Toss in a little natural philosophy (sciences) and you have the making of a monster. Or at least a being that after being spurned for looking ugly becomes ugly. So for revenge the creature decides unless Victor makes another (female this time) creature, that Victor will also suffer the loss of friends and relatives. What is victor to do? Bow to the wishes and needs of his creation? Or challenge it to the death? What would you do?
Although the concept of the monster is good, and the conflicts of the story well thought out, Shelly suffers from the writing style of the time. Many people do not finish the book as the language is stilted and verbose for example when was the last time you said, “Little did I then expect the calamity that was in a few moments to overwhelm me and extinguish in horror and despair all fear of ignominy of death.”
Much of the book seems like travel log filler. More time describing the surroundings of Europe than the reason for traveling or just traveling. Many writers use traveling to reflect time passing or the character growing in stature or knowledge. In this story they just travel a lot.
This book is definitely worth plodding through for moviegoers. The record needs to be set strait. First shock is that the creator is named Victor Frankenstein; the creature is just “monster” not Frankenstein. And it is Victor that is backwards which added in him doing the impossible by not knowing any better. The monster is well read in “Sorrows of a Young Werther,” “Paradise Lost,” and Plutarch’s “Lives.” The debate (mixed with a few murders) rages on as to whether the monster was doing evil because of his nature or because he was spurned?
The Thirteenth Floor [DVD] [Import]